torstai 27. tammikuuta 2011

Mainokset on niinku pahoja

Bussissa radiokanavia skannatessa osuin Taustapeilin pyöreä pöytä -ohjelmaan, jossa erinäiset nokkelikot keskustelivat muun muassa kampanjasta korvata bussipysäkkien mainokset jollain muulla.

Ostettaisiin vaikka Hesarin etusivu ja laitettais siihen jonkun lupaavan taiteilijan teos… ihmisethän menis ihan sekasin…

Niin varmaan.

Mikäs siinä, luovutaan mainoksista koko maailmassa mutta kuulisin mielelläni, miten ne mainostulot missäkin korvataan? Ainakin oletan, että kaupunkini saa noista pysäkkimainoksistakin jotain tuloa moninaisiin rahantarpeisiinsa.

Tai jos kansalaiset tai taiteilijat haluavat jatkossakin ostaa mainostilaa niin sehän varmaan sopii myyjille paremmin kuin hyvin.

(Tosin esitys perustaa oheen myös maksuttomia mainospaikkoja yleishyödyllisiin tarkoituksiin on pikaisesti ajateltuna ihan kannatettava).

Entä mainosten "hallitsevuus" ja "päällekäyvyys" sitten? Matkustelen ahkerasti Helsingin julkisella liikenteellä mutten nyt miettimällä saa päähäni ensimmäistäkään asiaa, jota pysäkeillä mainostettaisiin.

Mutta ehkä tämä on vain tätä helppoa hyi, kaupallisuus -mantraa. Tai vielä todennäköisemmin sitä, että missasin tähän kaikkeen sisäänleivotun ironisen tason.

Lue myös: Unkuri: Visuaalisen viestin viuhahdus

4 kommenttia:

jeejee kirjoitti...

Silmä on niin tottunut mainoksiin että niiden puuttuminen näyttää oudolta. Sao Paolo Brasiliassa kielsi mainokset katukuvasta pari vuotta sitten, ja kieltämättä kaupungin ilme näyttää jotenkin freesiltä:
http://www.flickr.com/photos/tonydemarco/sets/72157600075508212/

Oma silmä on niin turtunut mainoksiin, että esim olympia-lätkä näytti telkussa alkuun joltakin harkkapeliltä kun pelipaidoissa ja kaukalossa ei ollut sponsorilogoja.

Etäisesti muistan että joku olisi ostanut sunnuntai-Hesarin etusivun mainostaakseen omaa runokirjaansa tms.

Mika kirjoitti...

Mielenkiintoinen tuo silmän turtuminen mainoksiin. Äkkiä ne alkavat vain jäädä näkemättä.

Joku mainostaa runokirjaa, joku autoja, joku talvitakkeja.

Liekö jossain juttua tuosta Sao Paulosta ja motiiveista?

edsel kirjoitti...

Tuolla ainakin jotain. http://www.businessweek.com/innovate/content/jun2007/id20070618_505580.htm

Mika kirjoitti...

Kiitos, kiintoisa tapaus.

Kuin myös omalla tavallaan tuo perustelu

"It is hard in a city of 11 million people to find enough equipment and personnel to determine what is and isn't legal," reasoned Kassab, "so we have decided to go all the way."