sunnuntai 2. lokakuuta 2016

Vaniljasokeroitua kermavaahtoa

Kuinkahan suuri osa verkossakin julkaistusta tekstistä on nykyään sellaista ei ihan avointa mainosta mutta kuitenkin markkinointimielessä naputeltua omakehua?

Tuli vain mieleen tästäkin Yle Teeman sinänsä ihan legitiimistä puolustuspuheesta. Jonka viesti lienee, että toteutettavien säästöjen ansiosta laatumme vain paranee entisestään (mikä, jos olisi totta, herättäisi kysymyksiä, jotka ovat lukijalle ilmeisiä).

Kirjoita tästä tiedote, joka saa asian kuulostamaan hyvältä. 

Siinä tehtävän saanut sitten kääntelee asioiden parhaita puolia esiin, jättää olennaisia mutta ikävämpiä näkökohtia mainitsematta ja lisää vielä sekaan kauniita sanoja, jotka tuottavat tällaisia lauseita:

Keskustelu julkisen palvelun kulttuuritehtävästä ja tavoista toteuttaa sitä tässä yhteydessä on loistava asia. Se kertoo meille tekijöille yleisöjen sitoutumisesta, intohimosta ja vastuusta, jota kulttuurista ja Suomen kaksikielisyydestä tunnetaan.

Kun lukee päivästä toiseen tuollaisia tekstejä, tuntuu kuin yrittäisi uida loputtomassa vaniljasokeroidussa kermavaahdossa.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

mika

sama asia sieppasi minuakin. sugarcoating - sitähän se on. asiaan välillisesti liittyen, käy lukemassa miten teemu helle ruumiinavaa image-lehden viimeisimmän numeron blogissaan. osasinpa minäkin.

meri

Mika kirjoitti...

Kiitos vinkistä, oli lisättävä koko blogi omalle listalle.

Aikanaan luin Image-lehteä kirjastossa ja joskus tarjousnumeron ostinkin, mutta se on jäänyt. Jotenkin uhkuu sellaista punavuorelaista trendikkyyttä, joka herättää kaltaisessani juntissa torjuntareaktion.