YLE 1:n Julkinen sana puhui blogeista, ja toimittaja oli juttusuunnitelmansa mukaisesti kovasti huolissaan tuotesijoittelusta. Bloggaaja ei ole journalisti, toisti Kari Haakana kärsivällisesti, mutta pointtiin ei mielestäni jotenkin päästy.
Nykyisessä mediavirrassa painettu sana ei ole enää tae juuri mistään, ja samalla lukijoiden medialukutaito kasvaa. Tuotteista bloggaava hankkii uskottavuutensa vähitellen ja niin oikeastaan toimittajakin. En minä osta mitään tuotetta siksi, että joku jossain kirjoittaa sen olevan hyvä. Pidempään seuratun ja hyväksi havaitun bloggaajan näkemys on jo eri asia.
Ennakkopedanttiin tapaani tehdä ostoksia kuuluvat perusteelliset googlauskierrokset, ja tuotearvioita teknisen datan jatkoksi on ollut yllättävän vaikeaa kaivaa esiin. Valmistajan sivuilta kopioitua esittelytekstiä tulee vastaan yhä uudelleen, ja itsenäisiä arvioita löytää, jos löytää. Paitsi kännyköistä, joita ruotivat keskusteluketjut ovat satasivuisia ja uuvuttavia.
Onpa tosi hyvä tuote -"arviot" on helppo ohittaa. Sekä hyviä että huonoja puolia löytävät ovat jo luokkaa uskottavampia. Ennalta tuttu bloggaaja arvioijana onkin sitten aarre, mutta kiinnostavien tuotteiden kohdalla harvinainen.
perjantai 11. toukokuuta 2012
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti