(Kuulemma) kuumana käyvä keskustelu Mechelininkadun katusuunnitelmasta tempaisi mukaansa etenkin kadunvarsipysäköinnin osalta. Kun taloudessa sattuu töölöläisillä kadunvarsilla yöpyvä auto olemaan.
Eilistä Twitter-keskustelua ekoherrasmies Martti Tulenheimon kanssa:
@mhilska: Kerro lisää? RT @tulenheimo: @Rakennusvirasto - - Nyt agendaa julkisuudessa hallitsee disinfo.
@tulenheimo: @mhilska @rakennusvirasto Puut kaadetaan ja uusia ei muka tule; pysäköinti muka vaikeutuu, vaikka Töölöön rakenteilla satoja hallipaikkoja.
@mhilska: En ole kuullutkaan, ettei uusia tulisi. Entä hallipaikkojen hinta verrattuna katu-? RT @tulenheimo: @rakennusvirasto Puut pysäköinti
@tulenheimo: @mhilska Hallipaikat valtavasti kalliimpia. Niitä ei rakenneta Meklun vuoksi, vaan koska kokoomus ja demarit halusivat lisää paikkoja.
@mhilska: @tulenheimo Käyttäjälle valtavasti kalliimpia? Eli myös kadunvarsipaikat erittäin tärkeitä edelleen #pysakointi
@tulenheimo: @mhilska (1/2) Ymmärsit väärin. Käyttäjä ei edelleenkään maksa senttiäkään enempää. Me muut subventoimme. Käyttäjä maksaa as.pys.tunnuksella
@tulenheimo: @mhilska (2/2) Kun hallipaikat valmistuvat, Töölössä tuhat paikkaa enemmän kuin nyt. Kun hallipaikkoja rakennetaan, katupaikkoja vähennetään
@mhilska: Oho? Tosiaankin uutta tietoa minulle, kiitos RT @tulenheimo: Käyttäjä maksaa as.pys.tunnuksella
@tulenheimo: @mhilska Nyt olin itse väärässä. Kysyin tästä ja @hannuoskala kertoi, että as.tunnuksella ei sitten saakaan pysäköidä.
@mhilska: Ironinen hymiö RT @tulenheimo: Nyt olin itse väärässä. Kysyin tästä ja @hannuoskala kertoi, että as.tunnuksella ei sitten saakaan pysäköidä.
@tulenheimo: @mhilska Miksi kaupunki antaa rakentaa halleja, joihin ei saa pysäköidä as.tunnuksella? Tulisi edes subventointikustannukset läpinäkyviksi.
@tulenheimo: @mhilska Entä ironinen hymiösi sille, että Töölön pysäköintihallissa on pian yli tuhat paikkaa? Eikö asukkaiden niitä juuri pitäisi käyttää?
@mhilska: @tulenheimo Ironinen hymiöni kohdistuu asukaspysäköijältä perittävään hintaan. Autoilu toki vähenee kun vain rikkaimmilla varaa #vihr
@tulenheimo: @mhilska Asukaspysäköinnin hinta vuodessa: Tukholma 984 €, Göteborg 900 €, Malmö 700 €, Helsinki 120 €. Ironiasi ei nyt aukene.
@mhilska: @tulenheimo Tuttuja lukuja, jotka eivät helpota ironista oloa yhtään. Muistatko, miten asukaspysäköinti Hgissä aikanaan aloitettiin?
- - -
Ja pieni spin-off Twitterissä aktivoituneen Rakennusviraston suuntaan suunnitelman yhden yksityiskohdan osalta:
@mhilska: @Rakennusvirasto @pekkasauri Mitä btw tarkoittaa "korvaavien pysäköintipaikkojen järjestäminen Hietaniemeen"? #meklu
@Rakennusvirasto: @mhilska @pekkasauri Tähän osaa tarkkaan vastata vain kaupunkisuunnitteluvirasto, jonka vallassa asia on.
@mhilska: @Rakennusvirasto Kyseessä ei tietenkään ole jo käytössä olevien paikkojen määritteleminen uudella tavalla? @pekkasauri #pahoittelensarkasmia
@Rakennusvirasto: @mhilska @pekkasauri Voi olla, mutta tavoite on, että jos ne määritellään asukaspaikoiksi, asukkaiden asiat paranevat.
- - -
Itseänikin ihmetyttää, mikä pysäköintiasiassa kaltaistani pääosin kävellen, julkisilla ja (kesällä) fillarilla liikkuvaa kestävän kehityksen ja muiden hyvisjuttujen kannattajaa yhtäkkiä ärsyttää. No varmaankin havahtuminen siihen, että katalat vihreät kätyreineen koettavat kauniisti verhoilluin sanankääntein tehdä asumisestani nykyistäkin kalliimpaa. Nostetaan pysäköimisen hintaa roimasti, ja autoilu vähenee. Siis taviksilta, joilla siihen ei enää ole kantakaupungissa varaa.
(Aiheesta aiemmin: Naapuruushengessä)
Inhorealistina voisin tyytyä vain toteamaan, että selvä asetelma, ei siis äänestetä noita tyyppejä ja pilataan heidän maitonsa yöllä.
Yritys jonkinlaiseen älylliseen vilpittömyyteen itseä kohtaan pakottaa tietenkin yrittämään miettiä pidemmälle.
Esimerkiksi pyöräilyn ja autoilun muuttuvaa suhdetta Helsingissä sekä käsitystä maan arvosta ja käytöstä. Pitää yrittää lähiaikoina tekstiksi.
Facebookista löytyi samassa yhteydessä Mechelininkatu-suunnitelmaa puiva ryhmä, johon pääsee hakemalla. Mielenkiintoinen.
tiistai 26. helmikuuta 2013
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti