perjantai 20. toukokuuta 2016

Rusinoita urheilupullasta

Venäjällä pelattava jääkiekon MM-turnaus kokoaa kansan.

Kohtalainen osa pöhinästä näyttää edelleen olevan luokkaa lällällää, Ruotsi hävisi ja vapise, ryssä, täältä tullaan.

Mikä kaikesta urheilussa voisi olla (kenenkin mielestä) mielekästä ja mielenkiintoista sisältöä, siinäpä kysymys.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

mika

olen katsonut lätkäkisoja yhteensä noin viisi minuuttia, eikä minulla muutenkaan ole kompetenssia sanoa urheilusta juuri mitään. eli korjaa, jos olen väärässä: minusta erilaiset nykykisat paljastavat, ettei television urheilujournalismi saa olla kovin kriittistä. toimittajista on tullut viihdeohjelman juontajia, joiden osana on kaupata radalla esiintyviä taiteilijoita.

urheilujournalismin kulmakivi on mielestäni oma käsiala. hesarissa oli parikymmentä vuotta sitten yksi todella hyvä tyypi, joka kehitti niukan ilmaisutyylin; siinä oli paljon piilotettua, pitkään kokemukseen perustuvaa. puristuksessa syntyi jälkeä. paikallislehdistäkin löytyy persoonallisia pakinoitsijoita.

muuten olen sitä mieltä, että on maailmassa tärkeämpiäkin asioita kuin ammattimiesten taidokas kumilätkän vispaaminen. vai onko?

meri

Mika kirjoitti...

Samaa mieltä, eräin täsmennyksin.

Urheiluhan ei sinänsä ole kovin tärkeää. Eikä ooppera eikä kirjallisuus eikä postimerkkien keräily eikä jne jne. Ainakaan verrattuna hengittämiseen, juomiseen, syömiseen ja, ehkä, tuanoi, lisääntymiseen.

Miten se Maslowin tarvehierarkia menikään.

Monet aika turhista asioista voivat silti olla mielenkiintoisia ja hauskoja.

Urheilujournalistien piirissä pohditaan joka viikko urheilujournalismin puutteita ja rajoituksia. Oikea sellainen on harvassa. Ennen urheilutoimittajat olivat entisiä urheilijoita ja urheilun saarnamiehiä. Nykyään he ovat viihdejuontajia ja mainosmiehiä markkinoimassa tuotettaan. Yleensä tuote on se kanava, joka kerää tilausmaksut ja mainosrahat myymällä tietyn urheilulajin suorituksia. Siksi entiset TV:n urheilu-uutisetkin ovat nykyään kanavansa tulevien lähetysten mainoskatkoja.

Kun suositut urheilulajit muuttuvat businekseksi, on aina vain mielenkiintoisempaa seurata esimerkiksi junioriurheilua, naisten otteluita ja pienempiä lajeja. Ne ovat nostalgikon silmään lähempänä mielikuvaa vanhanaikaisesta ”oikeasta” urheilusta.

Seuraavaksi koko paketin keikauttaa uusiksi eUrheilu (elektroninen urheilu, eSports). Tai on jo keikauttamassa.